lørdag den 10. januar 2015

Differentieringsformer

Forskellige differentieringstyper

- Differentiering af undervisningen – pædagogisk differentiering
- Differentiering af uddannelsen – organisatorisk differentiering
- Differentiering af individuelle deltagelsesbaner


Typiske differentieringsformer i
undervisningen

- Eleverne arbejder med forskellige typer af opgaver
- (forskellige/samme niveauer – forskellig/samme emne)
- Eleverne arbejder med forskellige typer af cases eller problemstillinger
- (forskellige/samme niveauer – forskellig/samme emne)
- Eleverne arbejder med forskellige innovationsopgaver
- (forskellige/samme niveauer – forskellig/samme emne)
- Eleverne arbejder ved forskellige arbejdsstationer
- (forskellige/samme niveauer – forskellig/samme emne)



Differentiering af læringsmål i
undervisningen

- Eleverne kan få opstillet forskellige mål for deres niveau af forståelse af
teoretisk viden som de skal opnå i lærerprocessen.
- Eleverne kan få opstillet forskellige mål for deres niveau af håndelag og
tavs viden som de skal opnå i læringsprocessen.
- Eleverne kan få opstillet forskellige niveauer af samarbejde og
relationsdannelse som de skal opnå i læringsprocessen.
- Eleverne kan få opstillet forskellige mål for deres niveau af kompleksitet
som de skal opnå at kunne håndtere i læringsprocessen



Differentiering i graden af processtyring i
undervisningen

- Læreren kan vælge at differentiere i graden af styring af
undervisningsprocessen – f.eks. mellem eller mindre stram styring
- Læren kan vælge at differentiere graden deduktiv og induktiv undervisning
- Læreren kan lade forskellige elever få forskellige mænger af tid til opgaven
- Læreren kan give forskellige grader af hjælp til at få eleven til at forstå
sammenhængen mellem teori og praksis i uddannelsen.


Differentiering i undervisningens indhold

- Læreren kan lade forskellige elever anvende forskellige materialer,
forskellige typer af teknologi samt forskellige hjemmesider eller app’s
- Læreren kan vælge at forskellige elever skal arbejde med forskellige
arbejdsmetoder og arbejdsprocesser. – f.eks. mere eller mindre øvelse
- Læreren kan vælge at lade forskellige grupper af elever arbejde med
forskellige emner ud fra elevernes interesse.

http://uddannelseslaboratoriet.dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar