UVD-MODELLEN
UVD-modellen er udarbejdet på baggrund af og afspejler en grundforståelse for, at der arbejdes med et pædagogisk princip om undervisningsdifferentiering, der tager afsæt i en komplementær forståelse af forholdet mellem undervisning og læring. Undervisning er en særlig social relation og proces, hvor der målrettet ydes støtte til elevers læring, og hvor udvikling af læremotivation - gennem samarbejde om læringsmål og fagligt indhold - indgår som en central del af undervisningen
Modellen har som formål at stilladsere lærernes konkrete arbejde med at forstå og omsætte undervisningsdifferentiering i praksis.
Modellen kan anvendes både i planlægning af en enkelt lektion/dobbeltlektion og i et samlet undervisningsforløb og består af tre dimensioner:
1. En horisontal dimension, der beskriver de grundlæggende faser, som undervisningen forløber i, nemlig en indlednings- og målformuleringsfase, en arbejds- og udforskningsfase og en evalueringsfase.
2. En vertikal dimension, der sætter fokus på lærerens samarbejde med elever om mål i undervisningen, og som beskriver forskellige niveauer og en progression for elevernes arbejde med det faglige indhold i undervisningen.
3. En dynamisk samarbejdsdimension, som beskriver det samarbejde og de lærer-elev og elev-elevinteraktioner, der kan stilladsere elevernes motivation og deltagelse i undervisningen.
Citat:
"Tiden synes inde til overvejelser over indførelse af intelligent undervisningsdifferentiering, ligesom vi kender det fra intelligent trafikregulering. Her reguleres trafikken ikke blot ved én fastsat fartgrænse, men ved skiftende fartgrænser alt efter trafiktæthed, vejrforhold, vejens beskaffenhed og så videre. Således ved vi - fra forskning - at svage elever og stærke elever, som ikke behøver at være de samme i alle fag eller i forhold til alle emner, har brug for forskelligt tilrettelagt undervisning. Elever, der har svært ved et emne, har ofte brug for struktur om arbejdet, gentagelse og mere tid, mens stærke elever ikke har brug for mere af det samme, men for at kunne arbejde med kritiske spørgsmål til emnet og for at kunne anvende det lærte til noget."
Intelligent undervisningsdifferentiering
› Indhold og metode er midler til opnåelse af mål
› Sikre den enkelte elev optimalt udbytte af skolen
› Indstilling til undervisning
› Drop længslen efter den homogene klasse
› Læreren må besidde bredt repertoire af undervisningsformer og vide, hvad de egner sig til
› Didaktisk begrundet differentiering
Et site om undervisningsdifferentiering
Ingen kommentarer:
Send en kommentar